Advies

De effectieve consultancy industrie

Adviesbureau’s zoals McKinsey, Boston Consulting Group en Bain & Company worden samen vaak aangeduid als de Big Three-strategiekantoren. PWC, De Loitte, KPMG en EY zijn de Big Four-accountancykantoren. Zij worden door overheden, bedrijven en andere organisaties ingezet om voor hen uiteenlopende taken uit te voeren.

Ramingen van de omvang van de mondiale markt van consultancydiensten in 2021 lopen uiteen van bijna 700 miljard tot meer dan 900 miljard dollar, terwijl deze cijfers niet het complete beeld van de activiteiten van de sector laten zien. Consultancycontracten strekken zich uit over waardeketens en sectoren, over landen en continenten, en raken alle lagen van de samenleving.

In het boek ‘De consultancy industrie’ leggen Mariana Mazzucato & Rosie Collington vlijmscherp bloot hoe effectieve consultants bedrijven verzwakken, overheden uithollen en economieën schaden.

De transitie van calculerende effectiviteit naar belangeloze affectiviteit

Het woord effectiviteit staat centraal in de consultancywereld.

Consultancyorganisaties zijn van af de jaren ’80 voortdurend bezig geweest met het implementeren van steeds meer effectiviteit binnen organisaties. Maar wanneer je steeds meer effectiviteit blijft implementeren, dan vermoord je langzaam maar zeker de affectieve vermogens van je werknemers.

De Homo Economicus is geconditioneerd in het aangaan van effectief calculerende ontmoetingen, contacten en relaties.
De Homo Affectus gaat zijn ontmoetingen, contacten en relaties aan op basis van belangeloze affectiviteit.

Affectiviteit is de bron van levenslust, levenskracht, levensmoed en levensvreugde. Kleinschaligheid is een fundamentele voorwaarde voor gezondheid. Gezondheid is een voorwaarde voor affectiviteit en affectiviteit is een voorwaarde voor geluk. Affectiviteit is het bind- en smeermiddel tussen werknemers waardoor ze elkaar aardig vinden en constructief met elkaar kunnen samenwerken.

Daarom moeten effectieve leiders transformeren naar affectieve leiders, effectief management moet transformeren naar affectief management, zodat effectieve organisaties kunnen transformeren naar affectieve organisaties.
Het is van fundamenteel existentieel belang voor alle medewerkers dat gezondheid, affectiviteit, geluk en welzijn centraal komen te staan bij beschaafde organisaties.

Het transformatieproces van de organisatie en het innerlijke transformatieproces van de werknemers

Prof. dr. ir. Jan Rotmans is hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Jan Rotmans is een internationale autoriteit op het gebied van duurzaamheid en transitie. Hij zegt over organisaties die moeten transformeren het volgende: ‘Wanneer je op weerstand stuit bij organisaties die moeten transformeren, dan weet je dat je op de juiste zere plek drukt’ en verder zegt hij: ‘Organisaties kunnen alleen succesvol transformeren wanneer de werknemers bereid zijn om een innerlijk transformatieproces aan te gaan’.

 

 

 Belangeloos Advies

Home